Hur vår organisation fungerar

Så vad har egentligen de olika klubbarna för funktioner? För många kan det vara lite rörig vem som gör vad, speciellt då vi så länge har levt med en klubb. Låt oss försöka klargöra.

Före omorganisationen

Det är Svenska Kennelklubbens (SKK) som har tagit beslut om att strukturen i Svenska Lapphundklubben (SLK) ska förändras. Det SLK som vi kände till fungerade både som specialklubb och rasklubb för tre raser, vilket är en struktur som andra klubbar inom SKKs organisation inte har.

Tidigare var Svenska Lapphundklubbens distrikt ansvariga för aktiviteter, utställningar o.s.v. Det ansvaret vilar numera på kommittéerna som ligger under Svenska Lapphundklubben SLK.

Svenska Kennelklubbens organisation

Organisationsschema för Svenska Kennelklubben

Specialklubbar (Från SKKs hemsida)

Specialklubbarna har ofta träffar, kurser och utställningar och arrangerar officiella prov speciellt inriktade mot den eller de raser man har ansvar för. Många specialklubbar ger också ut en medlemstidning om klubben och sin ras (eller raser). En specialklubb har ansvar för en eller flera raser i frågor som till exempel rasstandarder och regler för prov, och är SKKs samtalspartner i frågor som rör rasen/raserna.

Specialklubbens högsta beslutande organ är specialklubbsfullmäktige/årsmöte. Fullmäktiges delegater utses av rasklubbarna och/eller lokalavdelningarna. Specialklubbsfullmäktige/årsmötet väljer specialklubbsstyrelse, revisorer och valberedning.

Rasklubbar (Från SKKs hemsida)

Inom specialklubbar med flera raser finns ofta underavdelningar, så kallade rasklubbar, för de olika raserna. Rasklubbarna fungerar ungefär som specialklubbarna, de ordnar ofta träffar, kurser, utställningar och prov men är endast rådgivande i exempelvis standardfrågor. Ofta delegerar specialklubben ut det praktiska arbetet med raserna till rasklubbarna.

SKKs organisationsmodell utgår från att det finns en rasansvarig klubb som tar det rasspecifika ansvaret. SKKs stadgar anger att det inom SKK bara får finnas en klubb per ras eller raser.

Rasklubbens högsta beslutande organ är rasklubbsårsmöte. Alla klubbens medlemmar kallas till årsmötet, som väljer rasklubbsstyrelse, revisorer och valberedning.

Efter omorganisationen

Från och med den 1 januari 2018 har respektive rasklubb ansvaret för respektive ras, vilket innebär att Svenska Rasklubben för Finsk Lapphund (SRFL) har rasansvaret för Finsk Lapphund. Att vara ansvarig för en ras är ett väldigt stort ansvar, då klubben faktiskt tar ansvar för rasen nu- och framtid.

SRFL håller bland annat i rassymposium, uppfödarmöten, föreläsningar av olika slag och BPHn.

Ansvar för medlemstidning, planering av utställningar, kontakt med SKK etc. ansvarar SLK för.